Undervisningens fokusområder:

  • Opmærksomhed på stavelser, morfemer og bøjningsmorfemer/afledningsmorfemer.

  • Opmærksomhed på progression i stavelsesudviklingen - konsonantklynger, dobbelt konsonant, endelser og fremmedord.

  • Konventionel læsetræning på niveau - OBS på svage elevers læselyst - at de veksler mellem at læse med øjne og ører.

  • Eksplicit modellerende litteraturundervisning  - hvor metakognitive læsestrategier modelleres (stop op, opsummer, stil løbende spørgsmål og dan inferenser)

  • Eksplicit modellerende skriveundervisning - hvor tekststrukturer træder tydeligt frem på indhold/opbygning, syntaks/sætningsforbindere og ordniveau/fagsprog. 

Materialer til den særlige indsats:

  • Ord

  • Vaks

  • Fra fonemtræning til morfemtræning af Pia Herdenberg, Alinea.

  • Læsestrategen - Udbygget ordlæsning

  • Ordtanken af Elisabeth Arnbak

  • Flydende læsning i praksis af Gertrud Brandt

  • Skriveskabeloner fra Margit Gade

  • Bookbites - her kan anvendes LST

  • Nota - link

  • Introduktion til LST (CD-ord/Intowords/TTT/Apps) - link

  • Læringsstrategier - bøger / link