LST Ressourceperson
LST-ressourcepersonen er skolens lokale ressourceperson inden for området:
Ordblindhed og Læse- og skriveteknologi (LST).
LST-ressoucepersonen understøtter skolens inklusion af ordblinde elever og det vedvarende arbejde med at implementere elevernes brug af LST i almenundervisningen, sammen med skolens øvrige fagprofessionelle.
Det er en fordel, at ressourcepersonen har viden om ordblindhed, specialpædagogisk indsigt og motivation til kontinuerligt arbejde med LST og læringsstrategier for ordblinde elever.
LST-ressoucepersonen kan som lokal ressourceperson vidensdele med skolens øvrige lærere, og facilitere fx
- Co-teaching forløb omhandlende brugen af LST i dagligdagen samt faglig læsning
- Lærerkurser i AppWriter og anden læse- skriveteknologi
- Elevnetværk
- Forældrenetværk
- Sparring og vejledning til kollegaer
Videncenter for Sprog og Læsning understøtter LST-ressourcepersonerne gennem LST vidensbanken (et Google Site), 4 årlige netværksmøder, samt understøttelse af skolens fagprofessionelle gennem kvartalskurser og spørgetime.
Centrale emner på netværksmøderne er:
- Information om nationale og kommunale bestemmelser.
- Ny viden, tiltag og forskning på området.
- Vidensdeling og didaktiske overvejelser vedr. ordblinde elevers læring.
- Opdatering ift. LST.
- Vejledning ift. nye programmer, funktioner etc.
- Gensidig inspiration og opkvalificering.
LST-ressourcepersonen vil gennem deltagelse i netværket løbende udvikle særlig didaktisk viden om og pædagogisk kompetence i LST og læringsstrategier for ordblinde elever.